Rånad: check!

I onsdags gick jag ut med en brasiliansk tjej som jag lärt känna under veckan. Vi kan kalla henne Monet. På kvällen gick vi längs strandpromenaden. Det var vi, våra glassar och nykära par... På stranden kommer en ung kille (ca 17 år) fram och frågar var klockan är. Monet såg rädd ut när han kom fram så jag antog att något inte var rätt. Plötsligt tar han fram en stor vit kniv, en sådan som han har i screamfilmerna. Han trycker ner mig på marken och börjar gräva i mina fickor och tar alla sedlar jag har på mig, hans kompisar kommer fram och rycker min kamera ur Monets hand och gräver fram hennes mobil ur hennes ficka. Två äldre killar (ca 25 år) ser vad som pågår och springer mot oss för att hjälpa oss, men rånarna hinner iväg med våra saker och vår värdighet.

Jag har blivit varnad redan innan jag kom hit om att vara försiktig, så jag har alltid sett mig om en extra gång, jag bär aldrig andra värdesaker än min kamera och min mobil, men i vissa lägen är  det oundvikligt och det finns inte mycket mer du kan göra. Jag är bara glad att han "bara" tog min kamera och mina pengar, att jag inte blev skadad. Kniven var ingen fickkniv för att uttrycka sig milt.

Igår köpte jag en ny billig mobil som jag ska använda när jag är här, eftersom jag gärna inte vill bli av med min svenska mobil. Idag följde Brittan med mig för att köpa en ny kamera, en billig sådan. Dock var den tydligen för billig, för den fungerade inte i mer än 5 minuter. Så jag måste tillbaka imorgon och byta den.


Annika: Titta vad jag fick med kameran!


Kommentarer
Postat av: tina

usch fy vad otäckt, vilken tur att du inte blev skadad.

visst ska vi dricka skumpa i solen sen när du o anni är hemma igen

kram kram

2009-04-18 @ 10:04:47
Postat av: Annika

Vilken tur att du fick med en påse! Säg till om du vill att jag ska skicka fler!

2009-04-19 @ 11:41:02
Postat av: Linn

Tina: Det ser jag fram emot. Pussa Wilmis från mig!



Annika: Än så länge klarar jag mig, jag får växla: en timme på vänster, en timme på höger osv.

2009-04-19 @ 15:05:53
URL: http://travelinn.blogg.se/
Postat av: Köttätaren

Du borde gå omkring med ett larm som tjuter högt. Det kanske kan skrämma dom så att de springer sin väg.

2009-05-05 @ 11:04:55
Postat av: Lasse Ljungberg

Hej Linn. Jag känner mig lite taskig för att inte hört av mig tidigare då jag hörde det redan för någon vecka sen. får skylla på att jag inte är ständigt uppkopplad. Hoppas att du hämtat dig från händelsen. Får säga att det verkar som om du verkligen trivs i Rio. Det gläder mig. Har du nu allt så du klarar dig? säg till annars. Kramar från Lasse och givetvis dom andra också, även att dom inte har en aning om att jag skriver det här. =O)

2009-05-10 @ 20:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0