Trabalho

Jag har nu slutat skolan och börjat mitt volontäarbete. Jag har alltså förflyttat mig från trygga Ipanema till mindre trygga Rio-förorten. Skolan jag jobbar på ligger cirka en timme bort med tunnelbana plus en mindre promenad. Jag är glad att jag är tunnelbanevan annars hade jag säkert fått panik över att åka ensam till och från jobbet, speciellt från eftersom det är mörkt ute då.

Klassen som jag jobbar med består av cira femton stycken femåringar och två lärare. Jag är med under deras fritidsverksamhet, danslektioner, mellanmål och dylik.

Pedagogiken kanske inte är den jag skulle förespråka och i dett läge är jag faktiskt så ogillande att jag inte ens tänker  försöka ta seden dit jag kommer. De låter barnen löpa amok, slåss, skrika, kasta mat och andra oacceptabla saker utan att ens lyfta på ögonbrynen. Medans de blir skogstokiga om de går ur ledet, sitter utanför ringen eller ställer sig upp när de ska sitta ner. De skriker rakt i ansiktet på dem och drar dem i armarna. Det här är inte ens likt Sverige mina vänner! Dock är det fortfarande min första vecka så jag kanske ska vänta med att döma...



Sabina: Den 28:e är en söndag...


Kommentarer
Postat av: Köttätaren

Jag tycker verkligen att du ska skaffa dig ett larm som tjuter högt. Ha den i handen hela tiden då du går hem på kvällen. You can't live without it. Jag betalar...

2009-05-07 @ 07:06:03
Postat av: Elaka Arne

Hm, det här inlägget gav mig en del idéer. Dessvärre är det kanske försent att använda sig av dem. Eller ...?



2009-05-07 @ 12:51:36
Postat av: Omtänksamma Arne

För övrigt håller jag med Köttätaren. Começ um agora!

2009-05-07 @ 12:57:05
Postat av: Linn

K: Hur säger man "larm som tjuter" på portugisiska?



Arne: Vadå för idéer?

2009-05-07 @ 15:02:18
Postat av: Sabina

Okej, Gud är fortfarande arg på mig eftersom han placerar min 20-årsdag på en söndag. Men det ordnar vi!

2009-05-07 @ 16:35:40
URL: http://schabina.blogg.se/
Postat av: Elaka Arne

Barnuppfostran, kära Linn :-)



2009-05-07 @ 21:02:20
Postat av: Linn

Sabina: Klaga inte, du har väl inte glömt Patricia?! Förresten lämnar jag tonåren en tisdag. EN TISDAG! Kul, inte ens lill-lördag kunde jag få...



Arne: Jag skulle snarare förespråka läraruppfostran, kära Arne.

2009-05-08 @ 02:11:36
Postat av: Köttätaren

Alarme agitação e eu acertar

2009-05-08 @ 08:25:29
Postat av: tina

du har väl inte glömt att pussa den lilla taxen från mig.

nu ska vi till landet

skolan verkar inte vara den allra mest pedagogiska, typ

puss o kram massor

2009-05-08 @ 14:17:37
Postat av: Linn

Tina: Jag lekte faktiskt med henne igår, innan jag skulle duscha. Jag saknar er! Snart kommer Anni hem! Massa puss och kram.

2009-05-08 @ 16:06:54
Postat av: Sabina

Tss, Patricia på söndagar är tillägnat homosexuella, vi hade tur som ändå smälte in... eller nåt. Nu ska vi inte vara arga över en sån sak, vi fyller 20 år och då är vilken dag som helst en helgdag!

2009-05-09 @ 19:57:09
URL: http://schabina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0